Español

El temor es una emoción humana normal y natural.  No es una emoción muy agradable, pero sirve un buen propósito: nos avisa cuando hay peligro.

A veces el temor no nos sirve bien, como cuando el temor es exagerado o infundado, y a veces no tememos cuando debemos.  

Con todo esto, no consideramos el temor como una virtud, mucho menos uno de los dones del Espíritu Santo, aunque la primera lectura dice que “merece alabanza la mujer [y supuestamente el hombre] que teme al Señor.”  ¿Qué es temor al Señor?

Temor de Señor no quiere decir tener miedo a Dios como susto o terror.  Hay que distinguir entre temor de Dios y tener miedo a Dios.  

Temor de Dios no es temer que Dios nos hará algo terrible u horrible si no nos comportamos bien, sino una admiración, una reverencia, y un respeto soberano que nace del reconocimiento de la grandeza de Dios.

No es el miedo que tenemos, por ejemplo, frente a alguien que nos va a atacar y hacernos daño, sino el miedo—mejor dicho, la nerviosidad—que tenemos si vamos a conocer en persona al presidente o el Papa, o antes de un evento importante, como casarse.  

El libro de los Proverbios alaba la mujer de la primera lectura por sus talentos y sus esfuerzos, pero la lectura dice que su mayor éxito es temerle a Dios.  En verdad, precisamente por tu temor al Señor puede lograr lo que ha logrado.

Comparamos a ella con el tercer siervo del evangelio.  Él tenía miedo a su jefe, creyéndole un hombre duro.  Por miedo a fracasar y sufrir las consecuencias, este siervo no hizo nada con lo que su jefe le había entregado.  Su miedo lo había paralizado.

Esto no es el temor del Señor de que habla las escrituras.  Como dijo San Agustín: “El que tiene miedo de pecar porque no quiere ir al infierno no tiene miedo de pecar, sino que tiene miedo de quemarse.”

Tener miedo de quemarnos es tener miedo a lo que Dios va a hacernos como castigo.  Tener miedo de pecar es conocer el amor de Dios, estimar y valorar el amor de Dios, y no querer dañarlo, mucho menos perderlo.  

Como dice San Juan en su primera carta: “En el amor no hay temor.  El amor perfecto echa fuera el temor, pues hay temor donde hay castigo.  Quien teme no conoce el amor perfecto” [4:18].

English

Fear is a normal, natural human emotion.  We don’t enjoy feeling fear, but fear serves a good purpose: it warns us of danger so we can take appropriate precautions.

Sometimes, however, fear can be exaggerated or unfounded, and sometimes we’re not afraid when we should be.  In these cases, no, fear does not serve us well.

That said, I doubt any of us think of fear as a virtue, much less one of the gifts of the Holy Spirit, though the first reading said that “the woman [and presumably the man] who fears the Lord is to be praised.”  

What is “fear of the Lord”?  Fear of the Lord does not mean fear in the sense of being afraid of God or in dread of God.  We must distinguish between fear of God and being afraid of God.

Fear of the Lord does not mean fearing God will do something terrible to us if we do not behave as we should, but rather, a kind of awe before the majesty of God or a reverence before the greatness of God.

It is not the fear we have before someone who is about to attack us and do us harm, but the fear—or perhaps we could call it nervousness—we experience before meeting someone important like the President or the Pope, or before an important event in our lives like getting married.  To be nervous—fearful—before our wedding means that this is important, we know it’s important, and we take it seriously so that we will do it well.  

The book of Proverbs praises the woman for her talents and energy but says her greatest achievement is her fear of the Lord.  In fact, it is because she fears the Lord that she is able to accomplish all that she does.

Compare her to the third servant in the gospel.  His is the other kind of fear: he is afraid of what his master will do to him if he doesn’t do well, and that fear paralyzes him.  He risks nothing and accomplishes nothing.  

That is not the “fear of the Lord” of which the scriptures speak.  I think of the distinction that Saint Augustine once made: “The person who is afraid of sinning because they’re afraid of going to hell is not afraid of sinning, but of burning.”    

To be afraid of burning is to be afraid of what God will do to us if we mess up, whereas true fear of the Lord treasures, and therefore fears losing, a loving relationship.  

As Saint John says in his first letter: “There is no fear in love, but perfect love casts out fear; for fear has to do with punishment, so love is not yet perfect in one who is afraid” [4:18].