Español

Érase que se era un hombre que se paraba en la esquina con una placa que decía, “¡Arrepiéntanse!”, y cada día gritaba el mismo mensaje: “¡Arrepiéntanse!  ¡Cambien sus vidas!”  La mayoría de la gente lo pensaban poco loco.  

Un día alguien le preguntó, “¿Por qué vienes aquí todos los días para repetir el mismo mensaje?  Nadie te está escuchando.  Nadie está cambiando.”  El señor le respondió, “No grito para cambiar a ellos; sigo gritando para que ellos no cambien a mí.”

La Cuaresma se trata de cambiar.  Hasta Jesús dijo, “¡Arrepiéntanse!”  

Pero ¿por qué fue salvado Noé y su familia?  Porque era justo.  Porque vivía en medio de un mundo corrupto sin que a él lo hubiera corrompido.  Se salvó no porque cambió, sino porque no cambió.

Pedro repite lo mismo en la segunda lectura, recordándonos que tanto Noé como Jesús vivían justos en medio de los injustos.  Es decir, no dejaron que la corrupción alrededor de ellos los cambiara.  

Jesús fue tentado en el desierto.  Leemos hoy la versión de Marcos—la más corta—y Mateo y Lucas nos dicen que el diablo tentó a Jesús, es decir, quiso cambiarlo, pero Jesús se mantuvo justo—no cambió.  Jesús pasó cuarenta días en el desierto no para se cambiara sino para fortalecerse en sus valores y creencias para no cambiarse.   

Cambiar es inevitable.  Vivir es cambiar.  Crecer es cambiar.  Dicho esto, no todo cambio es bueno.

La edad y nuestras experiencias nos cambian.  Nuestras perspectivas cambian igual que nuestras prioridades.  

Pero hay que distinguir entre el cambio que es bueno y el cambio que es malo.  Hay que distinguir entre cuando debemos cambiar para poder crecer y cuando es que se nos exige no cambiar.

Ser fiel no es fácil, y quizás pensamos que es demasiado difícil, nos cansamos, y abandonamos la lucha.  Ser fiel no es popular, y quizás para evitar la crítica de otros, dejamos de ser fieles.  Quizás vemos que todos lo demás hacen algo, podemos nosotros hacer igual, y dejamos que otros nos hayan cambiado.

A veces, para imitar a Cristo, hay que cambiar.  Otras veces, para imitar a Cristo, es necesario no cambiar.

Entonces, como el hombre con su placa, gritamos, no para cambiar a otros sino para otros no cambien a nosotros. 

English

Once upon a time there was a man who walked the streets with a sign that read, “Repent!  Reform your lives!”  Day after day he proclaimed his message, but the people of the city thought him eccentric, even crazy, and paid no attention.

One day he was stopped by a curious listener who asked him, “Why do you continue to cry out like this day after day?  You’re not changing anyone.  The man replied, “I don’t cry out to change them; I keep crying out so that they won’t change me.”

Lent is about change, as even Jesus today calls us to repentance, to change.

But why was Noah spared when the floodwaters of the first reading covered the earth?  Because he was righteous.  The sinfulness of others had not infected him; he was faithful in the midst of corruption.  In other words, he was saved because he had remained unchanged.

Peter in the second reading reminds his community of both Noah and Jesus, the righteous living among the unrighteous, for that was just what his community was to be.  His few followers were clearly outnumbered by the secular society.  He challenges these Christians to remain unchanged by the godlessness that surrounded them.

Jesus too was guiltless, sinless.  We read today Mark’s version—the shortest—of Jesus’ time in the desert, but Matthew and Luke tell us that Jesus was tempted, in other words, the devil tried to change him from his ways.  His time of testing and temptation in the desert, then, was not to change him but to strengthen him against being changed.  

Change is inevitable. To live is to change.  To grow is to change.  Change is necessary and good—but not all change.  

Age and experience change us.  Our perspective changes, our priorities change.  We lose our youthful idealism and gain insights into the living of life.  But when are such changes the gaining of wisdom and when is it giving up and giving in?  

Sometimes we change our vision and values because we discover a new depth to a previously shallow way of looking at things, but sometimes we change because we are worn down and worn out, tired of the struggle.  Sometimes we feel outnumbered: everybody else is doing it, why shouldn’t I?  Or we want to avoid criticism of an unpopular stance.  That’s not a maturing of youthful idealism; it’s a selling out and a giving up.

Sometimes in order to be like Christ we must change.  And sometimes in order to be like Christ we must not change.  Let us cry out, not in order to change others, but to keep others from changing us.