Español
La Semana Santo no se trata de historia sino de misterio. Es decir, nuestras celebraciones no son tanto para llevarnos a un tiempo pasado como para ayudarnos a reconocer la presencia y actividad de Dios en el tiempo presente, llamándonos a la conversión y la santidad por reconocer que lo que el cuerpo de Cristo—con “c” minúscula—sufrió hace 2 mil años, el Cuerpo de Cristo—con “C” mayúscula—sigue sufriendo hoy en día.
Mientras que una cuarta parte de la población de la tierra vive de menos de $3.20 cada día, la pasión de Cristo perdura.
Mientras que más de 2.5 millones de niños sin techo duermen en las calles de este país, la pasión de Cristo perdura.
Mientras que uno de cada siete niños sufre el abuso emocional, físico, sexual, o la negligencia, la pasión de Cristo perdura.
Mientras que la opresión, la pobreza, y la violencia echan a miles de refugiados de sus países y otros países les niegan entrada, la pasión de Cristo perdura.
Mientras que millones de mujeres en el mundo no tienen voz ni sus derechos básicos como seres humanos, y mientras que siguen sufriendo la violencia a manos de los hombres, la pasión de Cristo perdura.
Mientras que alrededor de 1 millón de niños mueren en los EE.UU. cada año por el aborto, la pasión de Cristo perdura.
Mientras que muchos sufren discriminación, violencia, y muerte a causa del color de su piel, la pasión de Cristo perdura.
Además, si nosotros que profesamos nuestra fe en Cristo Jesús permitimos que este sufrimiento siga desenfrenado sin hacer nada, somos cómplices en la pasión de Cristo, como los que lo entregaron, que le levantaron falso testimonio, y que pidieron la libertad de Barrabás y la ejecución de Jesús.
¿Palabras duras en un día tan santo? Sí, pero no más duro que el sufrimiento de un inocente que murió por los culpables, y no más duro que el sufrimiento perdurable y desatendido de tantos de aquellos por los cuales él murió.
La introducción fue inspirada por Nathan Mitchell, “Three Days of the Pasch.”
El mensaje de la homilía fue inspirado por Patricia Datchuck Sánchez, “The Perduring Passion of Christ.”
English
Holy Week is more about mystery than history. That is to say, our celebrations are not meant so much to take us back in time as to help us to discover the presence and activity of God in our own time, calling us to conversion and holiness by recognizing that what happened to the body of Christ—small “b”—2,000 years ago continues to happen to the Body of Christ—capital “B”—today.
The passion of Christ has not ended. The passion of the Body of Christ—the people of God—perdures.
As long as one quarter of the people of this earth live on less than $3.20 a day, the passion of Christ continues.
As long as more than 2.5 million homeless children sleep on America’s streets, the passion of Christ continues.
As long as 1 in every 7 children is emotionally, physically, or sexually abused or neglected each year, the passion of Christ continues.
As long as oppression, poverty, and violence force thousands from their homelands and other nations refuse to receive them, the passion of Christ continues.
As long as millions of this world’s women have no voice and are denied their basic rights as human beings, and as long as they suffer violence at the hands of men, the passion of Christ continues.
Inasmuch as around 1 million children in the United States and untold numbers around the world die by abortion each year, the passion Christ continues.
As long as there are those who suffer discrimination, violence, and even death because of the color of their skin, the passion of Christ continues.
Moreover, if we who profess to believe in Jesus Christ allow all of this suffering to go unchecked, we are complicit in the passion of Christ, like those who handed him over, who falsely accused him, and who cried out for the release of Barabbas and the condemnation of Jesus, allowing him to be put to death.
Harsh words on such a holy day? Yes, but no harsher than the suffering of an innocent person who died for the sake of a sinful world, and no harsher than the perduring and unattended suffering of so many of those for whom he died.
The introduction to this homily was inspired by Nathan Mitchell, “Three Days of the Pasch.”
The body of the homily was inspired by Patricia Datchuck Sánchez, “The Perduring Passion of Christ.”